Was het inderdaad ook kwetsend? Welnee
Laat die hypercorrecte, moralistische, westerse weg-met-ons-schijtbakken met hun totaal misplaatste wokegedoe voor eeuwig en altijd het hompeschomp krijgen, Rafaël. Luister alleen naar Estevana.
Telegraaf 20 juni
Nee hè? Niet Raf. Hebben ze bij NOS Sport één voetbalanalist zonder onmiddellijk intredend Rohypnol-effect in dienst, moet uitgerekend hij door het stof. Laat Pierre van Hooijdonk eens door het stof gaan! Die kwetst ons al jaren!
„Ze lijken wel allemaal op elkaar”, had Rafaël van der Vaart over het voetbalteam van Japan gegrapt toen hij een dekkingsfout van Oranje onder de loep nam. Vervolgens zag die arme drommel zich naar mijn stellige overtuiging vooral door de laffe NOS Sport-hoofdredacteur Xander van der Wulp gedwongen („Wacht, ik schrijf het wel voor je”) om deze excuusverklaring naar buiten te brengen: „Ik begrijp dat sommige mensen mijn woorden als kwetsend hebben ervaren. Daar heb ik enorm spijt van. Ik snap dat mijn woorden anders geïnterpreteerd kunnen worden en hoop dat deze uitleg meer duidelijkheid verschaft over mijn intenties en de context waarin de opmerking is gemaakt.”
Wás het inderdaad ook kwetsend?
Ja, zegt de New York Times uiteraard.
Nee, zeg ik.
Ik Chika bellen, dat begrijpt u vast wel. Zij is de Japanse vrouw van een vriend en woont al decennia in Amsterdam. Ik riep wat ik altijd tegen haar roep, namelijk ‘Hallo Nippon!’, en vervolgens informeerde ik bij haar of zij Rafs woorden als kwetsend had ervaren. Nee hoor, zei zij. Toen stelde ik dezelfde vraag aan Yoshi, de kok van een Japans restaurant bij ons om de hoek, wiens sushi nigiri unagi niet te versmaden is. Welnee, lachte Yoshi. Verder vroeg ik het in de Amsterdamse Nieuwe Spiegelstraat aan een Japanse toeriste, al had ik wel eerst tien minuten nodig om haar de kwestie uit te leggen. Zij haalde een magazine uit haar tas, waarin een foto van een beeldschone, jonge Japanse vrouw stond afgedrukt. „Dit is actrice Mirei Kiritani”, giechelde zij. „Was het maar waar dat ik op haar lijk!”
Het ontbrak mij helaas aan de mogelijkheid om de vraag tevens aan Hajime Moriyasu te stellen, de bondscoach van Japan die na de 2-2 tegen Nederland - net als zijn fans, die na het laatste fluitsignaal zoals gebruikelijk keurig de troep op de tribunes opruimden - zo’n indruk op mij maakte met zijn ode aan het volk van Nederland.
Moriyasu had zich daartoe laten inspireren vanwege het feit dat wij voetbaltrainers als Hans Ooft en Wim Jansen hebben voortgebracht, aan wie het Japanse voetbal in zijn ogen zoveel te danken heeft, en ik heb zo’n vermoeden dat zijn antwoord op mijn specifieke vraag goed zou aansluiten bij de laatste zin van het artikel dat de T. aan de affaire besteedde: „Overigens leert informele navraag bij hotel Okura dat de ophef over de opmerking niet erg lijkt te leven bij het Japanse personeel.”
Duidelijk?
Mooi.
Blijf alsjeblieft jezelf, Raf. Houd die spontaniteit erin. Dat kenmerkte je al toen je als puber bij Ajax debuteerde en dat doet het nog steeds. En laat je uitsluitend en alleen door Estevana coachen, een topwijf.
Nog één tip, tenslotte: laat die hypercorrecte, moralistische, westerse weg-met-ons-schijtbakken met hun totaal misplaatste wokegedoe voor eeuwig en altijd het hompeschomp krijgen.Te veel gedoe bij de betaling? iDeal is er ook, zowel voor een abo als voor een donatie. Klik op een van onderstaande buttons. Desgewenst wordt naar evenredigheid toegang tot de betaalde Substack-inhoud verleend.
Er is een gat in de betaalmuur. Na drie verwijzingen mag je een maand naar binnen, na zeven verwijzingen drie maanden, na twaalf verwijzingen een half jaar.
Uiteraard behoort een abonnement op de Telegraaf ook tot de mogelijkheden. Klik op onderstaande button.




