O, wat ruikt-ie weer lekker, deze zoveelste diversiteitsscheet
Puik nivelleringsidee van de Onderwijsraad: het Nederlands minder belangrijk maken door in de thuistaal les te gaan geven. Dan krijgen we het Nederlands namelijk beter onder de knie.
Telegraaf 6 september
Alsof Nederland op de internationale onderwijsranglijsten al niet hard genoeg naar beneden is gelazerd, heeft de Onderwijsraad in zijn onstopbare nivelleringsdrang nóg een rampzalig plan ontwikkeld: lesgeven in de taal die thuis wordt gesproken.
Geloof het of niet, dat vindt de Raad bij monde van zijn voorzitter prof. dr. Louise Elffers (UvA, uiteraard) goed voor de ontwikkeling van het Nederlands van de desbetreffende allochtone leerlingen. Het is godzijdank niet verplicht, maar dat lijkt mij slechts een kwestie van tijd.
Talige diversiteit noemen ze het.
Maar natuurlijk.
Bij elke diversiteitsscheet roept men al jarenlang in die kringen - vrij naar de grote Reve - „Sjonge jonge, wat ruikt het hier lekker, net of iemand lever met uien staat te bakken.”
Dat geldt in dit geval vast ook.
Weet je wat? Ik citeer de nóg grotere Bredero. Wat hij voor de ontwikkeling van de Nederlandse taal betekende herinnert Louise Elffers zich zelf vast nog wel, maar het zal in de Syrische en Somalische encyclopedieën die straks ongetwijfeld in de klaslokalen kunnen worden geraadpleegd waarschijnlijk niet te vinden zijn. Bij mij - excuses, op mijn school sprak men louter Nederlands - werden zowel zijn zeventiende-eeuwse bestaan als zijn volkse gedichten en toneelstukken er vroeger ingestampt. „O vreemde Hovaardy! die ons eyghen Lantingeboren een Revelduytsch, een krom-tongh en een Koeter-waal maackt!” schreef hij in een brief waarmee in feite de term ‘koeterwaals’ werd geïntroduceerd.
Taalpurist Bredero maakte zich zorgen over de voortdurende toevoeging van vreemde woorden aan onze taal. Ik vrees dat het daar 400 jaar later dankzij die talige diversiteit nog veel méér van gaat komen, totdat we met z’n allen inderdaad een soort koeterwaals spreken, waarmee de multiculturele hartenwens van de Onderwijsraad wellicht in vervulling gaat en voor mij één ding vaststaat: we zullen er wéér dommer op zijn geworden.
De drang om te nivelleren in het Nederlandse onderwijs - want dat is dit natuurlijk ook weer - gaat hoe dan ook ten koste van de kwaliteit. Je verlaagt de eisen, dus je maakt het stimuleren van excellentie van individuele talenten ondergeschikt aan het streven naar gelijkheid. Anders gezegd: je gebiedt een wandelaar zijn snelheid te temperen zodat de kreupele hem kan bijbenen, op straat een lofwaardig streven misschien, maar in het klaslokaal niet.
Hier de meest recente ranglijst (2022) van de best presterende landen op basis van het zogeheten PISA-onderzoek (Programme for International Student Assessment) van de OESO onder vijftienjarige leerlingen op de gebieden van wiskunde, lezen en natuurwetenschappen: 1. Singapore, 2. Japan, 3. Zuid-Korea, 4. Estland, 5. Canada, 6. Finland. En waar vinden we Nederland terug? Op de 34e plaats inmiddels, van de 81 deelnemende landen. De voorlaatste keer stonden we nog 26e.
En daar gaan we op deze manier wat aan doen?
Door het Nederlands minder belangrijk te maken zodat we het Nederlands beter onder de knie krijgen?
Ja, dag.
De Grote Straathonden Bijbel is aan zijn tweede druk toe. Koop dat boek (klik op link of afbeelding)! Vergeet niet dat de opbrengst volledig naar het immer in geldnood verkerende kleine asiel in Moncarapacho/Fuseta (Oost-Algarve) gaat, waarvoor Arthur van Amerongen en ik zeven jaar geleden al 11.000 euro inzamelden. Mede dankzij sponsoring door Corendon en particuliere giften is de eerste cheque van 10.000 euro alweer overhandigd. Wie het asiel onafhankelijk daarvan wil steunen kan dat via deze link doen.
Ook een aanrader: mijn bundel De Oude Hoogland.
Te veel gedoe bij de betaling? iDeal is er ook, zowel voor een abo als voor een donatie. Klik op een van onderstaande buttons. Desgewenst wordt naar evenredigheid toegang tot de betaalde Substack-inhoud verleend.
Er is een gat in de betaalmuur. Na drie verwijzingen mag je een maand naar binnen, na zeven verwijzingen drie maanden, na twaalf verwijzingen een half jaar.
Uiteraard behoort een abonnement op de Telegraaf ook tot de mogelijkheden. Klik op onderstaande button.
Godsamme (is dat goed Nederlands trouwens), pure ellende wordt over ons uitgestrooid. Jaren geleden, toen ik nog frank en vrij voor de klas stond werd de normering voor de Citotoets Begrijpend Lezen al naar beneden bijgesteld... teveel leerlingen scoorden te laag..
Ach, ach, wat een armoede. Ik woon dit jaar 45 jaar in het VK en mag heel graag Nederlandse boeken lezen. Wat is het toch een mooie, rijke taal in vergelijking met het Engels. Het zal mijn tijd wel duren, maar Nederland streeft in alle opzichten naar de verdwijning van Nederland.